Intrare liberă la muzee sau nu?

Un studiu privind impactul tarifelor de intrare la muzee asupra numărului de vizitatori a fost publicat în cursul anului trecut, de DC Research, fiind comandat de Asociaţia Muzeelor Independente din Marea Britanie, Arts Council England şi Museums, Archives and Libraries-Wales.

Deşi contextul naţional este cât se poate de diferit, unele dintre concluziile studiului ar putea fi utile şi muzeelor din România.

Mai întâi, se cuvine menţionat faptul că la expoziţiile permanente ale muzeelor naţionale din Marea Britanie intrarea este liberă.

Studiul citat, care a avut 311 respondenţi, arată că două treimi din muzeele aflate în subordinea autorităţilor locale şi o treime din muzeele independente (adică cele care nu beneficiază de finanţare permanentă de la autorităţile publice) practică intrarea liberă. 43% oferă intrare gratuită la toate expoziţiile şi evenimentele pe care le organizează.

Impactul modificărilor de politici de preţuri a fost evaluat pornindu-se de la faptul că cca. 70% din muzeele care percepeau taxă de intrare şi-au mărit preţurile sau baza de taxare în ultimii trei ani, cca. 11% au trecut de la intrare liberă la intrare plătită şi 17% de la taxă de intrare la intrare gratuită.

88% dintre muzeele cu intrare gratuită au raportat un impact pozitiv sau foarte pozitiv asupra numărului de vizitatori şi asupra fidelizării publicului local. În acelaşi timp, un alt studiu, AIM Visitor Verdict, a arătat că publicul local reprezintă 44% din vizitatorii obiectivelor cu intrare gratuită şi doar 26% din vizitatorii plătitori de bilete.

Un alt beneficiu al intrării libere este imaginea pozitivă a muzeelor în comunitatea locală, dar şi în relaţia cu sponsorii şi finanţatorii; muzeele care au introdus taxă de vizitare au raportat scăderea numărului de vizitatori şi un impact negativ asupra imaginii publice.

La polul opus, muzeele care au eliminat taxa de vizitare au înregistrat creşteri şi chiar dublări ale numărului de vizitatori şi creşterea cuantumului donaţiilor libere făcute de vizitatori.

Muzeele ale căror tarife de vizitare au crescut nu au raportat modificări ale numărului de vizitatori, ale profilului vizitatorului sau schimbări majore în relaţia cu beneficiarii sau finanţatorii.

Studiul integral poate fi consultat online:  http://www.aim-museums.co.uk/content/evaluating_the_evidence_the_impact_of_charging_or_not_for_admissions_on_museums/


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s